Kraków 1900

Wystawa "Kraków 1900"
Opowieść o Krakowie przełomu XIX i XX wieku
Kamienica Szołayskich przy placu Szczepańskim w Krakowie


NA WYSTAWIE OBRAZÓW
Krótki przewodnik dla mecenasów sztuki, krytyków itd.

Przy oglądaniu obrazów należy mieć zawsze minę krytycznie uśmiechniętą.
Dobre wrażenie robi też szybkie przybliżanie się i oddalanie od obrazu.
Uwagi można czynić następujące:

a) Uwagi, które można zawsze wygłaszać:
» Rysunek nieszczególny; ale koloryt —! «
» Koloryt mierny; ale rysunek ―! «
» Istna symfonia barwna! «
» Zła perspektywa!«
» Oprawa zabija obraz! «
(Ironicznie) : » Nowa sztuka! «
(Z nabożeństwem) : » Nowa sztuka! «
(Z namaszczeniem) : » Sztuka!!! «
Uwaga: Ten ostatni okrzyk można zawsze i wszędzie wydawać, zwłaszcza,
gdy się jest w towarzystwie damskiem.
b) Uwagi w szczególnych wypadkach:
Przed Jackiem Malczewskim mówi się o »poezyi« lub o »sile«.
Przed Matejką nie mówi się już nic.
Przed Wyspiańskim: genialny dziwak.
Uwaga I. Przed obrazami innych malarzy można powtórzyć uwagi pod a).
Uwaga II. Na wystawie obrazów w Krakowie spotykać można często Feliksa Jasieńskiego.
Dobrze jest wówczas, zwłaszcza, gdy się jest w damskiem towarzystwie, zawołać półgłosem:
Idzie Japończyk!
Uwaga III. (wyłącznie dla krytyków).
O młodych malarzach lepiej nic nie mówić, ani też nic nie pisać.
Można się bowiem łatwo pomylić w sądzie i skompromitować.
Najwygodniej pisać krytyki o tych malarzach, którzy już nie żyją.
"Liberum Veto" 1903



Władysław Ślewiński, "Czesząca się"
olej na płótnie

1897


Tylko kobiety nadają się do malowania... 



Teodor Axentowicz, "Ruda"
pastel
1899



Teodor Axentowicz, "II Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich <Sztuka>"
1898


Teodor Axentowicz w krakowskiej pracowni
po 1900



Leon Wyczółkowski, "Stańczyk (Szopka)"
olej na płótnie
1898



Leon Wyczółkowski, "Japonka"
olej na płótnie
1897


Leon Wyczółkowski, "Widok z Wawelu na kościół śś. Piotra i Pawła"
 Akwarela, gwasz na tekturze
1903


Leon Wyczółkowski, "Portret dr. Ludwika Rydygiera z asystentami"
olej na płótnie
1897
Ludwik Rydygier, wybitny chirurg, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego,
rektor Uniwersytetu Lwowskiego, również generał wojska polskiego.
W Krakowie doprowadził do budowy nowoczesnej kliniki chirurgicznej z salami operacyjnymi,
salą wykładową, laboratoriami i ogrodami dla pacjentów.
Rydygier mimo naukowej otwartości był przeciwnikiem
dopuszczenia kobiet do studiów medycznych...


Leon Wyczółkowski, "Portret Lucjana Rydla"
ok. 1900


Leon Wyczółkowski, "Autoportret z Konstantym Laszczką"
ok. 1901


 Leon Wyczółkowski, "Studium do obrazu Gra w krokieta"
olej na płótnie
1892


Leon Wyczółkowski, "Portret Ireny Solskiej"
pastel na płótnie
1898


Leon Wyczółkowski w krakowskiej pracowni, ok. 1900
Obrazy tego artysty robią ogromne wrażenie


 Statut Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie


  
Jacek Malczewski, "Portret Leona Wyczółkowskiego"
ok. 1895



"Malczewski nie tyle portretował, ile osądzał swoje modele.
Czynił to nieraz w sposób dotkliwy i na granicy nieprzyzwoitości towarzyskiej"
Kazimierz Wyka, 1969


 Jacek Malczewski, "Portret Feliksa Jasieńskiego"
1903



Jacek Malczewski, "Ellenai"
1910
 


Jacek Malczewski, "Derwid"
1902


Jacek Malczewski, "Nieznana nuta"
olej na płótnie
1902


Jacek Malczewski, "Portret Rudolfa Starzewskiego"
olej na płótnie
1920


Jacek Malczewski, "Autoportret w białym stroju"
1914


Jacek Malczewski w krakowskiej pracowni przy pracy nad obrazem "Błędne koło"
ok. 1895




Olga Boznańska, "Kwiaciarki"
1889

"Obrazy moje (...) są prawdą, są uczciwe, pańskie,

nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi.
Są ciche i żywe..."
Olga Boznańska, 20 XII 1909
 

Olga Boznańska, "Dziewczynka z chryzantemami"
olej na tekturze
1894




Olga Boznańska, "Portret Jadwigi z Sanguszków Sapieżyny"
olej na tekturze
1910



Olga Boznańska, "Ze spaceru (Dama w białej sukni)"
olej na płótnie
1889



 
Ludwik Puget, "Olga Boznańska"
ok. 1910

  
 

Olga Boznańska, "Autoportret"
olej na tekturze

1906




"Uważamy Boznańską (...) za największą polską malarkę i jedną z największych malarek Europy.
I nie ma w tym żadnej przesady."

Ignacy Witz, 1970



Utensylia malarskie artystki

 
Olga Boznańska, "Studium wnętrza pracowni artystki w Krakowie" 
1896


"Trzeba kształcić oko, dużo pracować, by pogłębić swoje widzenie i równocześnie wiedzę;
przecież na malarstwo nie ma recepty: artysta musi mieć olbrzymią wiedzę malarską,
by mógł coś zrobić..." 
Olga Boznańska

 

Pracownia Olgi Boznańskiej w Krakowie przy ulicy Wolskiej (dziś Piłsudskiego)



 Józef Czajkowski, "Leżąca"
pastel
1917

"Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
kiedy w lubieżnym zwisa przez ramię przegięciu,
gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie
i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie."
Kazimierz Przerwa-Tetmajer <Lubię, kiedy kobieta...>



Ksawery Dunikowski, "Głowa Chrystusa"
ok. 1910
  


Władysław Podkowiński, "Tancerka"
olej na płótnie
1894
Jeden z piękniejszych obrazów na wystawie







Wojciech Weiss, "Maki"
olej na płótnie

1902



Wojciech Weiss, "Muzykanci na moście"
olej na płótnie
1904


Wojciech Weiss, "Demon"
1904


 Wojciech Weiss, "Raut artystyczny w sali Sokoła"
1898
(119 lat później w sali Sokoła zdawałam i zdałam egzamin
na uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej)


Witold Wojtkiewicz, "Fantazja"
 olej na płótnie
1906


Witold Wojtkiewicz, "Medytacje"
1908






Stanisław Kuczborski, "Na ławce"
olej na płótnie
1905




Wojciech Kossak, "Portret córek w bryczce"
olej na płótnie
1911
Portret córek artysty - Lilki (czyli Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej)
i Madzi (Magdaleny Samozwaniec)


Ludwik Puget, "Ławka" 
1908


 Józef Pankiewicz, "Japonka"
olej na plótnie
1908








 
Z lewej: Karol Frycz, "Michał Przybyłowicz jako Stańczyk w sztuce Wyspiańskiego <Wesele>" 
1904
Z prawej: Autor nieznany, "Palę, paliłem i palić będę" 
ok. 1900 






Marzec 2019

Komentarze