W teatrze
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Wakacyjne Zwiedzanie Teatru
"Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie,
gdyż tam pokazuje się ludziom, jakimi mogliby być,
jakimi pragnęliby być,
choć nie mają na to odwagi,
i jakimi są"
Cytat z książki Tove Jansson "Lato Muminków",
który zapamiętałam z dzieciństwa
Reprezentacyjna kurtyna teatralna namalowana przez Henryka Siemiradzkiego
w latach 1892-1894 w Rzymie
W centrum kompozycji widnieje Natchnienie czyli Geniusz, Piękno i Prawda,
poniżej Komedia w towarzystwie błazna
Z lewej strony, w czerni, Tragedia spogląda na płaczącego nad urną z Ukochanym Sercem Erosa
Obok nich Zbrodnie, Występek, Furie i Widma
Po prawej Psyche uwalniająca się od zmysłowości, obok Muzyka i Śpiew,
w głębi zaś orszak bachiczny wokół pomnika Terpsychory
W dzieciństwie dostałam od mojej kochanej Babci pocztówkę z tym obrazem
Oprawiona, wisi już 15 lat w moim mieszkaniu nad miejscem do pracy
i właśnie sobie na nią zerkam...
Wykonanie kurtyny powierzono Henrykowi Siemiradzkiemu,
chociaż wcześniej, w 1892 roku, Rada Miejska ogłosiła konkurs na projekt kurtyny
Żadna z prac zgłoszonych do konkursu nie została zaakceptowana do realizacji
Wśród najciekawszych znalazły się projekty młodych polskich artystów -
Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego
1892
Staraniem Krzysztofa Głuchowskiego, dyrektora Teatru,
w 2018 roku powstała druga kurtyna,
oparta na szkicu Stanisława Wyspiańskiego z 1892 roku
Pracami malarskimi pokierował Tadeusz Bystrzak
Nowa kurtyna Wyspiańskiego jest używana zamiennie z kurtyną Siemiradzkiego
jest zaliczany do najcenniejszych zabytków architektury teatralnej w Europie
Na lokalizację teatru, wybrano plac Św. Ducha,
mimo iż znajdowały się na nim XIV wieczne zabudowania
W obronie zabytkowych budynków stanął Jan Matejko
Chciał umieścić tam swoją pracownię,
magazyn rekwizytów używanych do malowania płócien historycznych oraz autorską galerię
Kiedy jego protesty okazały się bezskuteczne – artysta odesłał
dyplom honorowego obywatela miasta z listem:
"Bodaj Ci panowie, w ostatniej swej godzinie, zastali Chrystusa miłosierniejszym dla siebie,
niż oni [byli] (...) dla czcigodnych murów starego Krakowa. Jan Matejko",
zabronił wystawiania w Krakowie swoich obrazów
oraz zapowiedział, że jego stopa nie przekroczy progu teatru
W marcu 1891 roku rozpoczęto budowę gmachu
Matejko odwiedził ukończony teatr tydzień przed śmiercią w 1893 roku
Podobno nawet mu się podobał...
Reprezentacyjna klatka schodowa prowadząca na 1 piętro
Herb Krakowa zdobiący balustradę klatki schodowej
Dekoracyjne rzeźby
Malowidła w stylu pompejańskim wykonał Antoni Tuch,
malarz pochodzący z Wiednia
oświetlanym elektrycznie
wykonany wg projektu architekta pana Zawiejskiego
w tutejszej fabryce wyrobów platerowanych..."
Nowy Kuryer Polski, 21 października 1893
Żyrandol liczy 124 żarówki, ma 3,5 m średnicy i waży prawie 800 kg
Czas opuszczania to 2h, a około 4h potrzeba, żeby podnieść go znowu pod sufit
Żarówki wymieniane są co 2-3 lata i fakt ten dokumentowany jest za pomocą karteczki
przyczepianej do żyrandola, gdzie wpisywana jest data ostatniej wymiany oświetlenia
Afisz teatralny dramatu "Upiory"
Dłuższą pauzę oznaczy spuszczenie kurtyny Siemiradzkiego
Wierzchnie okrycia, kapelusze, laski, parasole, należy zostawiać w garderobie
W zespole aktorskim teatru pojawiły się takie sławy,
jak Helena Modrzejewska czy Ludwik Solski
16 marca 1901 odbyła się tutaj prapremiera „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego
Można się nawet utożsamić...
ze sztuką wysoką
Za kulisami teatru w garderobie teatralnej Ludwika Solskiego - aktora, reżysera i dyrektora teatru
Niegdyś odwiedzający to miejsce artyści umieszczali na ścianach garderoby swoje podpisy i rysunki
Ten zwyczaj pozostał do dzisiaj
Komentarze
Prześlij komentarz