Muzeum Etnograficzne w Krakowie
"Od-nowa"
Sala muzealna poświęcona obrzędom cyklu wiosennego
Na suficie malowidła zainspirowane kolorowymi polami uprawnymi
Ekspozycja 300 pisanek wielkanocnych pochodzących z końca XIX i początku XX wieku,
wybranych z kolekcji muzeum liczącej 8500 pisanek
Pamiątki z Emausu - pierwszego wiosennego kiermaszu
Koniec XIX wieku
Zimą, bezrobotni krakowscy murarze wytwarzali zabawki,
które sprzedawano na kiermaszu "Emaus"
Dzieciństwo na wsi
województwo małopolskie
lata 50. XX wieku
fot. Roman Reinfuss
"Do zabaw, które najwięcej lubiałem,
zaliczam łażenie po drzewach, dachach, płotach,
przeskakiwanie płotów, gra w pliszki, gonitwy,
kąpiel w rzece i zakradanie się do cudzych sadów na owoce."
Pomocnik szybowy, zagłębie naftowe, Robotnicy piszą 1938
Tradycyjne zabawki ludowe - bryczki z konikami, rajskie ptaszki klepiące skrzydłami, ryzowane taczki
fot. Leopold Węgrzynowicz
"Brat średni, który był mało co większy ode mnie
zaczął też już chodzić do roboty [...] w tartaku.
[...] Nigdy się teraz nie śmiał. [...]
Często tam, gdzie siadł, brudny i w mokrych łapciach - usypiał.
Zimową porą, gdy go budzono o piątej rano do roboty, zawsze płakał."
Robotnik, powiat jasielski, Robotnicy piszą, 1938
oraz oprawiona reprodukcja obrazu Jana Matejki "Rejtan – Upadek Polski",
przedstawiającego protest Tadeusza Reytana
przeciwko I rozbiorowi Polski na Sejmie Rozbiorowym
Ludowe instrumenty muzyczne
Ludowe instrumenty muzyczne
Kapela wielkopolska
lata 30. XX wieku
Galeria polskich regionalnych strojów ludowych
Gorset
Staniątki, województwo małopolskie
1898
Materiał na gorset (atłas sprowadzony z Francji)
został kupiony w Niepołomicach u żydowskiego kupca
Jędrzej Wawro, "Kapliczka"
drewno polichromowane
przed 1937
Muchołapka
By zwabić owady do szklanego naczynia, wlewano do niego wodę z cukrem, słodką serwatkę,
mleko, piwo bądź specjalnie przyrządzony roztwór miodu z muchomorem
Zapach przyciągał muchy, które wlatywały w pułapkę bez wyjścia
Mątewka
Mieszadełko z drewna iglastego (forma samorodna)
Tego rodzaju narzędzie kuchenne wykonywano niegdyś z czubka bożonarodzeniowej choinki
Żelazo na wrony, sidła i siatki na kuropatwy, potrzaski na ptaki, wędy na lisy, stryczki na zające...
Dzikie zwierzęta uznawano za własność tego, do kogo należały lasy
Polowanie było przywilejem króla, dworu i posiadaczy ziemskich
Chłopi kłusowali
Polowali nielegalnie, najczęściej na sarny, lisy, zające i ptaki
Zabijali też wilki, niedźwiedzie i dziki, jeśli zagrażały zwierzętom hodowlanym i uprawom
Używali do tego prostych narzędzi
Początek XX wieku
Maski, przebrania, akcesoria i rytualne gesty kolędników
służyły ich symbolicznej przemianie w istoty przybywające z "innego świata",
co miało wzmacniać sprawczą siłę działań obrzędowych
Lata 20. XX wieku
Komentarze
Prześlij komentarz