Galeria Sztuki Polskiej XX i XXI wieku
Muzeum Narodowe w Krakowie - Gmach Główny
Wojciech Weiss, "Altana. W ogrodzie Bower"
Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Portret dra Ignacego Wasserberga"
Galeria prezentująca sztukę polską XX i XXI wieku
Ekspozycja stała
"Żądamy od sztuki naszej, aby była polską, na wskroś polską -
bo jeśli straci rodzimość, straci tym samym siłę i wartość, i swoją rację bytu.
Ale obok tego winna być młodą, mieć w sobie ogień młodości, skrzydła orle, królewskiego ducha,
płomiennego ducha Mickiewicza!"
Artur Górski, 1898
Józef Pankiewicz, "Czesząca się"
1911
olej na płótnie
1911
olej na płótnie
1897
olej na płótnie
tempera na płótnie
olej na płótnie
"'Znakiem firmowym' malarza stały się jednak portrety kobiet,
a do tych najbardziej znanych pozowała mu, wyróżniająca się oryginalną urodą,
francuska modelka Jane.
Najpiękniejszym i najbardziej znanym jej wizerunkiem jest obraz 'Modelka Jane' z 1908 roku.
W płótnie tym zwraca uwagę nie tyle piękna suknia w biało-niebieskie paski oraz efektowny,
ozdobiony piórami kapelusz, ile wyemancypowana poza modelki
usadowionej bokiem do widza na skromnym krześle."
O Alfonsie Karpińskim i jego obrazie
Ryszard Jeremi Kluszczyński <Sztuka Młodej Polski>
Bezruch, cisza, harmonia, uporządkowanie, równowaga, proporcjonalność,
spokój, uszeregowanie, stałość, czystość, pedantyzm -
za to wszystko uwielbiam galerie i muzea
Witold Wojtkiewicz, "Medytacje, z cyklu "Ceremonie VII" - fragmenty obrazu
1908
tempera na płótnie
Władysław Ślewiński, "Morze w Bretanii"
1904
olej na płótnie
"Artysta, który w dużej mierze był samoukiem i malarstwem zajął się na poważnie
w wieku lat około trzydziestu, zyskał uznanie współczesnych,
w tym również swego mistrza Gauguina, który na jednym ze swoich obrazów
sportretował polskiego malarza obok dzbana różnokolorowych kwiatów.
(...)
Tworzył wizerunki morza zarówno pogodnego, poetyckiego, jak i burzliwego,
z grzebieniem pienistych fal uderzających w poszarpane skały.
Podobnie jak wcześniej w martwych naturach, tak i teraz,
w końcowej fazie twórczości, osiągnął mistrzostwo
i bez wątpienia można go uznać za najwybitniejszego polskiego marynistę."
O Władysławie Ślewińskim
Ryszard Jeremi Kluszczyński <Sztuka Młodej Polski>
1901
Konstanty Laszczka, "Złote jabłka"
1927
terakota wielobarwna glazurowana
1903
olej na płótnie
1904
olej na tekturze
olej na tekturze
"(...) decyduję się na wybór jednego elementu w krajobrazie
i uczynienie z całej kompozycji przytłumionego jakby akompaniamentu
dla [jego] solowej partii (...)"
Jan Stanisławski
Wojciech Weiss, "Altana. W ogrodzie Bower"
1902
olej na płótnie
ok. 1912
olej na płótnie
Podobny portret dra znajduje się w Galerii Malarstwa i Rzeźby Polskiej w Toruniu
Ojciec artysty, Stanisław Witkiewicz w liście z 9 czerwca 1910 roku pytał syna:
„Czemu Filozofa malujesz stale jedzącego? Czy to przeważa w jego życiu?”
ok.1919
olej na płótnie
ok. 1929
olej na płótnie
1935
ok. 1930
olej na płótnie
Józef Czapski, "Czerwona kawiarnia"
1954
"Malarstwo Czapskiego cechuje specyficzny nastrój –
oczekiwania, zamyślenia, anonimowości, samotności."
Andrzej Wróblewski, "Waganowice"
1953
olej na płótnie
"Na początku Bóg stworzył Ziemię i oglądał ją z wyżyn swojej kosmicznej samotności.
I rzekł Pan: Ulepmy z gliny żywe stworzenia, aby glina mogła zobaczyć, co uczyniliśmy.
I ulepił Bóg wszelkie zwierzęta, jakie żyją na Ziemi, a pośród nich i człowieka.
Jedynie glina w postaci człowieka potrafiła mówić.
Bóg pochylił się nisko, kiedy glina w postaci człowieka powstała, rozejrzała się dokoła i przemówiła.
Człowiek zamrugał i grzecznie spytał: Jaki jest sens tego wszystkiego?
- Czy wszystko musi mieć jakiś sens?- spytał Bóg.
- Oczywiście- odpowiedział człowiek,
- W takim razie pozostawiam tobie znalezienie sensu tego wszystkiego- powiedział Bóg.
I odszedł."
Kurt Vonnegut <Kocia kołyska>
Piotr Potworowski, "Plaża"
1960
olej na płótnie
Kazimierz Mikulski, "Widok z mojego okna"
1977
olej na płótnie
1981/1982
olej na płótnie
olej na płótnie
Maria Jarema, "Penetracje"
Niekończąca się sztuka współczesna
Brak formy po kilkugodzinnym zwiedzaniu
Wojciech Fangor, "M 82"
1969
olej na płótnie
Komentarze
Prześlij komentarz