Galeria Sztuki Polskiej XX i XXI wieku

Muzeum Narodowe w Krakowie - Gmach Główny
Galeria prezentująca sztukę polską XX i XXI wieku
Ekspozycja stała

"Żądamy od sztuki naszej, aby była polską, na wskroś polską -
bo jeśli straci rodzimość, straci tym samym siłę i wartość, i swoją rację bytu.
Ale obok tego winna być młodą, mieć w sobie ogień młodości, skrzydła orle, królewskiego ducha,
płomiennego ducha Mickiewicza!"
Artur Górski, 1898

Józef Pankiewicz, "Czesząca się"
1911
olej na płótnie


Józef Pankiewicz, "Powrót z kąpieli"
1911
olej na płótnie


Józef Pankiewicz, "Dziewczynka w czerwonej sukience"
1897
olej na płótnie


Witold Wojtkiewicz, "Kompozycja - maski"
1907
tempera na płótnie


Alfons Karpiński, "Jane z japońską laleczką"
1909
olej na płótnie



Alfons Karpiński, "Modelka Jane"
1908
olej na płótnie


"'Znakiem firmowym' malarza stały się jednak portrety kobiet,
a do tych najbardziej znanych pozowała mu, wyróżniająca się oryginalną urodą,
francuska modelka Jane.
Najpiękniejszym i najbardziej znanym jej wizerunkiem jest obraz 'Modelka Jane' z 1908 roku.
W płótnie tym zwraca uwagę nie tyle piękna suknia w biało-niebieskie paski oraz efektowny,
ozdobiony piórami kapelusz, ile wyemancypowana poza modelki
usadowionej bokiem do widza na skromnym krześle."
O Alfonsie Karpińskim i jego obrazie
Ryszard Jeremi Kluszczyński <Sztuka Młodej Polski>



Bezruch, cisza, harmonia, uporządkowanie, równowaga, proporcjonalność,
spokój, uszeregowanie, stałość, czystość, pedantyzm -
za to wszystko uwielbiam galerie i muzea




Witold Wojtkiewicz, "Medytacje, z cyklu "Ceremonie VII" - fragmenty obrazu
1908
tempera na płótnie



Władysław Ślewiński, "Morze w Bretanii"
1904
olej na płótnie

"Artysta, który w dużej mierze był samoukiem i malarstwem zajął się na poważnie
w wieku lat około trzydziestu, zyskał uznanie współczesnych,
w tym również swego mistrza Gauguina, który na jednym ze swoich obrazów
sportretował polskiego malarza obok dzbana różnokolorowych kwiatów.
(...)
Tworzył wizerunki morza zarówno pogodnego, poetyckiego, jak i burzliwego,
z grzebieniem pienistych fal uderzających w poszarpane skały.
Podobnie jak wcześniej w martwych naturach, tak i teraz,
w końcowej fazie twórczości, osiągnął mistrzostwo
i bez wątpienia można go uznać za najwybitniejszego polskiego marynistę."
O Władysławie Ślewińskim
Ryszard Jeremi Kluszczyński <Sztuka Młodej Polski>


Mój Wyczół
Konstanty Laszczka, "Portret Leona Wyczółkowskiego"
1901


Konstanty Laszczka, "Złote jabłka"
1927
terakota wielobarwna glazurowana


Jan Stanisławski, "Ogród w Pustowarni"
1903
olej na płótnie


Z reguły najmniejszy obraz w galerii = Stanisławski
Jan Stanisławski, 
"Dniepr szafirowy"
1904
olej na tekturze

"(...) decyduję się na wybór jednego elementu w krajobrazie
i uczynienie z całej kompozycji przytłumionego jakby akompaniamentu
dla [jego] solowej partii (...)"
Jan Stanisławski


Wojciech Weiss, "Altana. W ogrodzie Bower"
1902
olej na płótnie






Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Portret dra Ignacego Wasserberga"
ok. 1912
olej na płótnie

Podobny portret dra znajduje się w Galerii Malarstwa i Rzeźby Polskiej w Toruniu

Ojciec artysty, Stanisław Witkiewicz w liście z 9 czerwca 1910 roku pytał syna:
„Czemu Filozofa malujesz stale jedzącego? Czy to przeważa w jego życiu?”


Tadeusz Makowski, "Autoportet"
ok.1919
olej na płótnie


Tadeusz Makowski, "W pracowni"
ok. 1929
olej na płótnie


Zofia Stryjeńska, "Piast"
1935


Jan Cybis, "Pejzaż z Malakoff"
1927
olej na płótnie


Kobieca rzeczywistość
Paweł Dadlez, "W kuchni"
ok. 1930
olej na płótnie


Józef Czapski, "Czerwona kawiarnia"
1954

"Malarstwo Czapskiego cechuje specyficzny nastrój –
oczekiwania, zamyślenia, anonimowości, samotności."



Maria Jarema, "Taniec" 
mosiądz, odlew
1955
Z której strony nie spojrzeć - dzieło sztuki



Andrzej Wróblewski, "Waganowice"
1953
olej na płótnie


Szklana historia



"Na początku Bóg stworzył Ziemię i oglądał ją z wyżyn swojej kosmicznej samotności.
I rzekł Pan: Ulepmy z gliny żywe stworzenia, aby glina mogła zobaczyć, co uczyniliśmy.
I ulepił Bóg wszelkie zwierzęta, jakie żyją na Ziemi, a pośród nich i człowieka.
Jedynie glina w postaci człowieka potrafiła mówić.
Bóg pochylił się nisko, kiedy glina w postaci człowieka powstała, rozejrzała się dokoła i przemówiła.
Człowiek zamrugał i grzecznie spytał: Jaki jest sens tego wszystkiego?
- Czy wszystko musi mieć jakiś sens?- spytał Bóg.
- Oczywiście- odpowiedział człowiek,
- W takim razie pozostawiam tobie znalezienie sensu tego wszystkiego- powiedział Bóg.
I odszedł."
Kurt Vonnegut <Kocia kołyska>


Piotr Potworowski, "Plaża"
1960
olej na płótnie


Kazimierz Mikulski, "Widok z mojego okna"
1977
olej na płótnie


Łukasz Korolkiewicz, "Krucha prywatność"
1981/1982
olej na płótnie


Maria Jarema, "Penetracje"



Niekończąca się sztuka współczesna







Brak formy po kilkugodzinnym zwiedzaniu






Wojciech Fangor, "M 82"
1969
olej na płótnie


Maj 2022

Komentarze