Galeria Sztuki Dawnej w Łodzi
Muzeum Pałac Herbsta
Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
Galeria Sztuki Dawnej
Konrad Krzyżanowski, "Portret Emilii Wysockiej"
Perełka w łódzkich zbiorach muzealnych autorstwa Paula Signaca -
francuskiego malarza, samouka, przedstawiciela neoimpresjonizmu i puentylizmu
Śmierć jest rodzaju żeńskiego
Jacek Malczewski, "Śmierć II"
1917, olej na tekturze
Sala ekspozycyjna z portretem matki malarza Henryka Rodakowskiego
Obraz ten został nagrodzony medalem III klasy na wystawie światowej w Paryżu w 1855 roku
Francuski malarz Eugène Delacroix po zobaczeniu dzieła Henryka Rodakowskiego,
napisał w swoim dzienniku:
"Widziałem prawdziwe arcydzieło"
ok. 1901, olej na płótnie
Zakupoholiczki XIX wieku
Gustav Eilers, "Na targu"
koniec XIX wieku, akwaforta
Zakupoholiczki XX wieku
Andrzej Adam Sadowski, "Piotrkowska II"
1976, akryl na płótnie
Z cyklu grafik „Xięga bałwochwalcza”
1920-1922
W ramach tego cyklu artysta wykonał 20 rysunków
Motywem przewodnim każdej z grafik jest podziw okazywany przez mężczyzn
dla istoty wyższej - kobiety
"Według mnie kobieta z natury swej […] musi być zasadniczo
psychiczną sadystką i fizyczną masochistką,
podczas gdy mężczyzna musi być ogólnie psychicznym masochistą,
fizycznym zaś sadystą.
Schulz doprowadził wyraz obu tych psychicznych kombinacji
do ostatnich granic natężenia i potwornego niemal patosu"
Witkacy o dziele Brunona Schulza
1901, drzeworyt barwny
1883
"Jest mocna. Kamienna. Zwieńczona portykiem
Jak głowa lwa. Albo wołu. (Tu wół bardziej pokrewny.)
Ma w sobie czeluść tak gęstą jak syrop
Lub kancelaria adwokata zmarłego na piersi.
Wzbudza szacunek. Bo w takim tunelu
Nie róża pachnie, nie dzwonek wiatyku,
Lecz młotek szewca – na końcu spłaszczony
Jak pieczęć kanclerska – lub całus obleśnika.
Dwa szyldy na skrzydłach pionowych uniosła:
Jeden jest polski, więc ozdobny w klucze –
Drugi prawitielny: rozcięty w dwujęzyk
Zaborczej żmii.
[…]"
Jak głowa lwa. Albo wołu. (Tu wół bardziej pokrewny.)
Ma w sobie czeluść tak gęstą jak syrop
Lub kancelaria adwokata zmarłego na piersi.
Wzbudza szacunek. Bo w takim tunelu
Nie róża pachnie, nie dzwonek wiatyku,
Lecz młotek szewca – na końcu spłaszczony
Jak pieczęć kanclerska – lub całus obleśnika.
Dwa szyldy na skrzydłach pionowych uniosła:
Jeden jest polski, więc ozdobny w klucze –
Drugi prawitielny: rozcięty w dwujęzyk
Zaborczej żmii.
[…]"
Stanisław Grochowiak,
fragment wiersza <Brama na starym mieście. (Kopia obrazu Aleksandra Gierymskiego)>
stanowiącego interpretację obrazu malarza
Aleksander Gierymski, "Studium I do obrazu Altana"
1876-1880, olej na płótnie
1904, pastel
"Portret żony artysty"
Konrad Krzyżanowski, "Portret Emilii Wysockiej"
1913, olej na płótnie
1875, olej na płótnie
pastel
Komentarze
Prześlij komentarz