Galeria Sztuki Dawnej w Łodzi

Muzeum Pałac Herbsta
Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
Galeria Sztuki Dawnej

Perełka w łódzkich zbiorach muzealnych autorstwa Paula Signaca -
francuskiego malarza, samouka, przedstawiciela neoimpresjonizmu i puentylizmu


Paul Signac, "Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu"
1907, olej na płótnie





"Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu" - fragmenty obrazu



Śmierć jest rodzaju żeńskiego
Jacek Malczewski, "Śmierć II"
1917, olej na tekturze


Sala ekspozycyjna z portretem matki malarza Henryka Rodakowskiego
Obraz ten został nagrodzony medalem III klasy na wystawie światowej w Paryżu w 1855 roku
Francuski malarz Eugène Delacroix po zobaczeniu dzieła Henryka Rodakowskiego,
napisał w swoim dzienniku:
"Widziałem prawdziwe arcydzieło"


Ferdynand Ruszczyc, "Mur i obłoki"
ok. 1901, olej na płótnie


Zakupoholiczki XIX wieku
Gustav Eilers, "Na targu"
koniec XIX wieku, akwaforta


Zakupoholiczki XX wieku
Andrzej Adam Sadowski, "Piotrkowska II"
1976, akryl na płótnie


Bruno Schulz, "Infantka i jej karły"
Z cyklu grafik „Xięga bałwochwalcza”
1920-1922
W ramach tego cyklu artysta wykonał 20 rysunków
Motywem przewodnim każdej z grafik jest podziw okazywany przez mężczyzn
dla istoty wyższej - kobiety

"Według mnie kobieta z natury swej […] musi być zasadniczo
psychiczną sadystką i fizyczną masochistką,
podczas gdy mężczyzna musi być ogólnie psychicznym masochistą,
fizycznym zaś sadystą.
Schulz doprowadził wyraz obu tych psychicznych kombinacji
do ostatnich granic natężenia i potwornego niemal patosu"
Witkacy o dziele Brunona Schulza


Louis-Auguste Lepère, "Majówka"
1901, drzeworyt barwny


Aleksander Gierymski, "Brama na starym mieście"
1883

"Jest mocna. Kamienna. Zwieńczona portykiem
Jak głowa lwa. Albo wołu. (Tu wół bardziej pokrewny.)
Ma w sobie czeluść tak gęstą jak syrop
Lub kancelaria adwokata zmarłego na piersi.

Wzbudza szacunek. Bo w takim tunelu
Nie róża pachnie, nie dzwonek wiatyku,
Lecz młotek szewca – na końcu spłaszczony
Jak pieczęć kanclerska – lub całus obleśnika.

Dwa szyldy na skrzydłach pionowych uniosła:
Jeden jest polski, więc ozdobny w klucze –
Drugi prawitielny: rozcięty w dwujęzyk
Zaborczej żmii.
[…]"
Stanisław Grochowiak,
fragment wiersza <Brama na starym mieście. (Kopia obrazu Aleksandra Gierymskiego)>
stanowiącego interpretację obrazu malarza


Aleksander Gierymski, "Begonie"
1876-1880, olej na płótnie


Aleksander Gierymski, "Studium I do obrazu Altana"
1876-1880, olej na płótnie


Młoda Polska i klasycyzm
Wyspiański, Blank, Krzyżanowski, Mehoffer


Pięcioletni synek artysty
Stanisław Wyspiański, "Śpiący Mietek"
1904, pastel



Należycie oprawiony przepiękny obraz Józefa Mehoffera
"Portret żony artysty"
1913, olej na płótnie



Konrad Krzyżanowski, "Portret Emilii Wysockiej"
1913, olej na płótnie


Stanisław Witkiewicz, "Orka"
1875, olej na płótnie


Teodor Axentowicz, "Dziewczyna z gromnicą"
pastel


Powozownia i stajnia Pałacu Herbsta,
w której mieści się Galeria Sztuki Dawnej


Sierpień 2022


Komentarze