VAN GOGH Multi-Sensory Exhibition

Galeria Szyb Wilson w Katowicach
Wystawa czasowa "VAN GOGH Multi-Sensory Exhibition"
03.09.2022-29.11.2022

Na ekranach o powierzchni ponad 2000 m2 zaprezentowano setki dzieł Vincenta van Gogha



,,W życiu malarza śmierć być może nie jest najtrudniejsza.
Ja przyznaję, nie wiem o niej nic, ale na widok gwiazd,
zawsze zaczynam marzyć i myślę sobie,
czemu te punkciki światła na firmamencie miałyby być dla nas niedostępne.
Może śmierć zabierze nas do nich,
a umrzeć w spokoju w podeszłym wieku to jak pójść tam na piechotę."
Vincent van Gogh


"Myślisz może, że zbyt ponuro to przedstawiam?
Nasze życie jest straszliwą rzeczywistością, a my sami idziemy do nieskończoności.
Jest, jak jest i czy będziemy patrzeć mniej lub bardziej ponuro,
istoty rzeczy w niczym to nie zmieni.
Tak myślę na przykład w nocy, gdy nie mogę spać,
tak myślę w czasie burzy, na wrzosowiskach,
albo wieczorem, o smutnym zmierzchu."
Vincent van Gogh


,,Kim jestem? W oczach większość ludzi-Nikim. Dziwakiem, okropną osobą.
Kimś, kto nie miał i nigdy mieć nie będzie żadnej pozycji społecznej.
Krótko mówiąc, najmarniejszym z marnych,
lecz nawet jeśli to wszystko jest całkowitą prawdą,
pewnego dnia chciałbym moją pracą pokazać,
co ten Nikt, ten Dziwak, nosi w swoim sercu".
Vincent van Gogh


"Ja mam tylko jeden wybór: być dobrym albo złym malarzem.
Wybrałem pierwsze.
Ale wymagania malarstwa są jak rujnujące kochanki,
nic nie można zrobić bez pieniędzy i nigdy ich nie ma dosyć."
Vincent van Gogh


"Jest w tym coś zagadkowego, że ludzie nie rozumieją obrazów,
których wymowa jest tak oczywista.
Do tego stopnia, że jak mówisz,
nawet po bardzo niskich cenach nie można na nie znaleźć amatora"
Vincent van Gogh


"Nic nie poradzę, że moje obrazy się źle sprzedają.
Ale nadejdzie czas, gdy ludzie zrozumieją,
że są warte znacznie więcej niż cena farby,
której użyłem do ich namalowania."
Vincent van Gogh


"Obowiązkiem malarza jest całkowicie pogrążyć się w przyrodzie,
przelać w swoje dzieło całą inteligencję i wszystkie swoje uczucia,
aby stało się ono zrozumiałe dla innych."
Vincent van Gogh


"Mam chwilami straszliwą jasność widzenia, odkąd natura jest tak piękna;
wówczas nie czuję sam siebie i obraz powstaje jak we śnie."
Vincent van Gogh


"Czuję ogromny zapał do pracy i jestem przekonany,
że nadejdzie czas, kiedy regularnie, każdego dnia będę mógł stworzyć coś dobrego.
Już teraz bardzo rzadko zdarza się taki dzień, żebym czegoś nie naszkicował,
ale to jeszcze nie to czego bym pragnął.
Czasem jednak wydaje mi się, że już niedługo będę mógł dać rzeczy naprawdę piękne,
i nic bym się nie zdziwił, gdyby to się stało jutro czy pojutrze.
Staram się szybko robić postępy, bo bardzo już chciałbym dojść do celu.
Ale piękne rzeczy wymagają wiele trudu i wytrwałości
i kosztują wiele rozczarowań."
Vincent van Gogh


"Mam mnóstwo pomysłów i jeśli będę pilnie malował twarze, może znajdę coś nowego.
Ale cóż, czasem czuję się zbyt słaby, żeby przeciwstawić się okolicznościom;
trzeba by być mądrzejszym, bogatszym i młodszym, żeby zwyciężyć.
Na szczęście dla mnie nie zależy mi już wcale na zwycięstwie,
a malarstwo to dla mnie sposób, żeby dać sobie radę z życiem."
Vincent van Gogh


"A jednak wolę malować oczy ludzkie niż katedry, bo w oczach jest coś,
czego nie ma w majestatycznych, imponujących katedrach: ludzka dusza."
Vincent van Gogh


Listopad 2022

Komentarze