Wyspy szczęśliwe?

Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wystawa czasowa "Wyspy szczęśliwe? Sztuka II Rzeczypospolitej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie"
10.12.2022 - 03.03.2024

A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,
wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,
ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.

Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,
rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,
dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,
myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.

Konstanty Ildefons Gałczyński, <Prośba o wyspy szczęśliwe>
1930

Michalina Krzyżanowska, "Port rybacki w Helu (Łodzie rybackie nad morzem)"
1937
olej płótno


"Port rybacki w Helu" - fragment obrazu z łodziami rybackimi


Władysław Jarocki, "Rybacy przy sieciach"
1921
olej, płótno


Daleko Weissowi do Ślewińskiego
Wojciech Weiss, "Pejzaż morski"
1938
olej, płótno


Wojciech Weiss, "Pejzaż znad Bałtyku"
1936-1939
olej, płótno


Jacek Malczewski, "Moja dusza"
1918
olej, dykta


Bolesław Cybis, "Portret kobiety"
1934
olej, płótno


"Portret kobiety" - fragment obrazu

Na wystawie zaprezentowano obrazy dwóch artystów: Bolesława Cybisa i Jana Cybisa
Malarze nie byli ze sobą spokrewnieni
I choć Jan jest sławniejszym artystą, mnie zawsze urzekają bardziej obrazy Bolesława

Jan Cybis, "Zielony dzban i owoce"
1938
olej, płótno


Figurka "Arlekin i Kolombina"
1921-1929
porcelana szkliwiona


Tytus Czyżewski, "Akt łowicki (Akt leżący)"
1938-1940
olej, płótno


Zofia Wendorff-Serafinowicz, "Dziewczyna z "Arkadami" (Portret Anny Drohobyckiej)"
1937
olej, płótno


Zbigniew Pronaszko, "Gitarzysta z aktem"
1934
olej, płótno


Marek Żuławski, "Martwa natura"
1937
olej, płótno


Bydgoski motocykl Tornedo 97
[1938] 1940


Tango w rytmie jazzu
Rafał Malczewski, "Taniec"
1924
olej, tektura


I po balu...
Jeremi Kubicki, "Grajkowie" - fragment obrazu
1934
olej, płótno


Melancholijny powrót z podróży
Podpórka do książek, "Dziewczyna na walizkach"

1921-1929
porcelana szkliwiona




Sierpień 2023

Komentarze