Nowoczesność reglamentowana
Muzeum Narodowe w Krakowie - Gmach Główny
Wystawa czasowa Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL
17.11.2023 - 14.04.2024
Wizerunek kobiecości
Alina Szapocznikow, "Trudny wiek"
1956
brąz, odlew
Adam Bunsch, "Garbarze na Ludwinowie - Wnętrze hali Polskich Zakładów Garbarskich"
1946
1946
olej, płótno
akryl, olej, płótno
1947
Modernizm w PRL
Cały naród buduje swoją stolicę
Piękne "jasne domy" dla ludzi pracy
budujemy w nowych dzielnicach Warszawy
Co tworzono w PRL-u
Marek Włodarski, "Kobiety pozdrawiające gołąbka pokoju"
1955
olej, płótno
Co również tworzono w PRL-u
Jerzy Nowosielski, "Cerkiewka"
1961
olej, płótno
Bogusław (Sławek) Biegański, "Kolejka po mięso"
lata 70. XX wieku
Antoni Kenar, "Świniarka"
1952
brąz, odlew
PRL i work-life balance - między chlewem, a biblioteką
Potęga koloru w szarej codzienności
Osa z Warszawskiej Fabryki Motocykli (WFM)
Skuter OSA M52
1963
Informel Kantora
Dla mnie czekolada, wanilia, karmel, lukier, pistacja
Tadeusz Kantor, "Kompozycja"
1957
olej, lakier, płótno
Co wyrzeźbił mężczyzna, a co wyrzeźbiła kobieta?
Pytanie nie jest podchwytliwe :)
Barbara Zbrożyna, "Macierzyństwo"
1957
brąz, odlew
Jerzy Januszkiewicz, "Dwoje"
1956
brąz, odlew
Otwarty zestaw PRZYKAZAŃ /dla/ twórcy alternatywnego
1. nie dążyć do oficjalnej akceptacji
2. nie zajmować się awansami
3. nie przyjmować dyplomów, medali lub wyróżnień
4. nie popierać sztuki administratorów, ekonomistów lub polityków
5. nie popierać komisarzy, prezesów, dowódców lub manii przywódczych wszelkiego typu
6. nie popierać doktryn
7. nie popierać wszelkiej nietolerancji
8. nie toczyć bitew, podjazdów, rozgrywek lub batalii
9. nie popierać żadnej walki artysty przeciwko artyście
10. nie akceptować żadnej walki artysty przeciwko artyście jako człowiekowi
11. nie akceptować żadnego przymusu
12. nie akceptować żadnej anarchii
13. nie akceptować żadnej sztuki nie pochodzącej z pracy artystycznej
14. nie dopuszczać niskiego poziomu świadomości
15. nie używać sztuki poza sztuką
16. nie dawać się spychać w nie-sztukę
17. nie dawać się spychać poza społeczeństwo
18. nie eliminować anonimowych artystów-komiwojażerów
19. nie pozwolić aby inni artyści byli głodni lub nadzy
20. nie ma czegoś takiego, że artysta musi jeść więcej niż inny artysta
21. nie oczekiwać na jałmużnę
22. nie mówić, że urodziłem się w złym czasie
24. nie mówić, że ja to wymyśliłem
25. nie mówić, że mnie to nie obchodzi
26. nie dążyć po trupach gdziekolwiek lub po cokolwiek
27. nie lansować się nie reklamować za wszelką cenę
28. nie cieszyć się wygraną lub upadkiem innych
29. nie zakładać żadnych klanów lub syndykatów artystycznych
30. nie zakładać galerii, akademii, uniwersytetów lub tzw. centrów sztuki
natomiast budować sieć jako nieskończoną ilość miejsc pracy twórczej w społeczeństwie
31. nie używać słów: "handel", "rynek", "użyteczność", "manipulacja", "władza",
"polityka", "państwo", "sponsor", "mecenat", "dotacja", "zarabiać", "konkurencja",
"stary-młody", "wschód-zachód", "północ-południe"
32. nie upadać
Najistotniejsze na końcu (żeby nie zapomnieć)
Makieta architektoniczna
Kościół Matki Bożej Królowej Polski ("Arka Pana") w Nowej Hucie
Wojciech Pietrzyk, Ewa Skimina-Podolak - projekt architektoniczny
1967-1977
Finezyjne rysunki drzew w kreślonych dawniej projektach architektonicznych
Między rzeźbą, a architekturą
Kościół Matki Bożej Królowej Polski ("Arka Pana") w Nowej Hucie
Wojciech Pietrzyk, Ewa Skimina-Podolak - projekt architektoniczny
Irena Biegańska, Projekt ubiorów kobiecych (dla "Mody Polskiej"?)
1965
Karolina Paroll, Projekt ubioru kobiecego dla "Mody Polskiej"
Warszawa, 1981
1958
Z prawej: Fotel, Andrzej Pawłowski
1954
Nie!
Komentarze
Prześlij komentarz