Po 1945

Galeria sztuki polskiej po 1945
Wystawa stała
Muzeum Śląskie w Katowicach



Wiesław Garboliński, "Gwar ptaków"
olej na płótnie
1987



Tadeusz Kantor, "Kompozycja abstrakcyjna"
1963

"Może ja jestem kopnięty, ale wy wszyscy – też!"
Tadeusz Kantor


Jerzy Nowosielski, "Bulwar zachodzącego słońca"
 olej na płótnie
1986

"Tworzy akty-idole, portrety-ikony (...)
Malując wnętrza, często wprowadza podwójne tło;
pierwszą strefę stanowi przestrzeń pokoju,
drugą widok na zewnątrz przez otwarte okno.
(...)
Paleta Nowosielskiego składa się głównie z czerwieni,
błękitów, oranży, zieleni i bieli.
Kolory ostre, skontrastowane, tworzą często
zgrzytliwe dysonanse - podobnie jak cała twórczość
artysty oparta na kontraście prymitywu i wyrafinowania"
 Aleksander Wojciechowski <Młode malarstwo polskie 1944-1974>


Tadeusz Boruta, "Ecce homo"
olej na płótnie
1986


Zdzisław Beksiński, "AY"
1985



Natalia Lach-Lachowicz, "Dialog A"
1991





Zenon Moskwa, "Instrumenty"
1960



Tadeusz Kantor, "Portret matki"
1976





Maria Jarema, "Ułan"


Zbysław Marek Maciejewski, "Basen w Cagnes I"
olej na płótnie
 1981




Andrzej Wróblewski, "Portret organiczny" (fragment obrazu)
 olej na płótnie
1957


Kazimierz Mikulski, "Teatr lalek: po przedstawieniu"
 olej na płótnie
1980

"Całe ówczesne malarstwo młodego pokolenia "zarażone" było teatrem -
i to bynajmniej nie tylko od strony działalności scenograficznej.
Postacie pojawiały się na płótnie jak aktorzy na scenie, jak groteskowe kukiełki,
jak bohaterowie spektaklu dramatycznego lub rubasznej burleski.
Luźno związane z tłem, zamknięte konturem, operujące wymownym gestem,
sunące w rytm muzyki (...) "
Aleksander Wojciechowski <Młode malarstwo polskie 1944-1974>


Kazimierz Mikulski, "Białoksiężniczka opiekunka myszy"
olej na płótnie
1985

"Z grona młodych artystów krakowskich na stałe pozostanie wierny
surrealizmowi jedynie Kazimierz Mikulski.
Będzie on operował niemal zawsze tym samym symbolem młodości i erotyki,
przybierającym postać pełnej uroku dziewczyny.
Zawarta w dziełach Mikulskiego nowoczesna "ikonografia"
wywodzi się z mody (fryzura, strój, gesty)
oraz nastroju poetyckich kabaretów.
Tam właśnie spotykaliśmy najczęściej ów typ
dziewczyny-pierrota, manekina, lalki."
Aleksander Wojciechowski <Młode malarstwo polskie 1944-1974>


 Wiktor Górka, "Cyrk"
1971


Looney (Marek Rybkowski), "Americano"
 2012



Lipiec 2019

Komentarze