Galeria Sztuki Polskiej

Trzecie podejście do Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie

Henryk Siemiradzki - "Pochodnie Nerona (Świeczniki chrześcijaństwa)"
1876, olej na płótnie
Obraz nagrodzony złotym medalem na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1878 roku
inspirowany książką Ernesta Renana pt. "Antychryst"
Wymiary płótna 704 x 385 cm


Obraz Siemiradzkiego posiada pierwszy numer inwentarzowy - MNK II-a-1
Został podarowany przez artystę w 1879 roku
zapoczątkowując zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie


Sala Siemiradzkiego
WOKÓŁ AKADEMII – AKADEMIZM, MALARSTWO SALONOWE
Obrazy i rzeźby prezentowane w tej sali powstały w kręgu sztuki
nauczanej na akademiach sztuk pięknych
i pokazywanej na oficjalnych wystawach, czyli sztuki reprezentacyjnej,
zazwyczaj odpowiadającej gustom i zainteresowaniom elit
oraz bogatszej części społeczeństwa.



Wiktor Brodzki, "Pierwsze podszepty miłości"
1881, marmur



Tadeusz Adjukiewicz, "Portret Heleny Modrzejewskiej"
między 1879 a 1880, olej na płótnie


Jan Matejko, "Wernyhora" (fragment obrazu)
1883-1884, olej na płótnie


Antonina Rożniatowska, "Wajdelota"
1881, gips


Jan Matejko, "Kościuszko pod Racławicami"
1888, olej na płótnie


Obraz Jana Matejki został zakupiony ze składek Polaków z trzech zaborów
i przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie


Jan Matejko, "Dziewica Orleańska" szkic
1883, olej na desce


Sala Michałowskiego
ROMANTYZM. WOKÓŁ SZTUKI NARODOWEJ
W tej części ekspozycji znalazły się dzieła uznane za ważne dla polskiego romantyzmu
ze względu na swoją typowość albo, dla odmiany, wyjątkowość.


Piotr Michałowski, "Somosierra"
1844-1855, olej na płótnie


Piotr Michałowski, "Napoleon na koniu"
projekt 1832-1835, odlew 1841
brąz


Sala Bacciarellego
OŚWIECENIE (NURTY PÓŹNOBAROKOWY, KLASYCYSTYCZNY, SENTYMENTALNY)
Termin "oświecenie" przyjęty jako tytuł Sali I wynika z pluralizmu form stylistycznych
(późnego baroku, rokoka, klasycyzmu rzymskiego i paryskiego i neoklasycyzmu)
panujących na dworze króla oraz w kręgach magnaterii
i kształtujących oblicze sztuki polskiej w drugiej połowie XVIII wieku.


Marcello Bacciarelli, "Portret alegoryczny Stanisława Augusta Poniatowskiego z klepsydrą"
replika
po 1793, olej na płótnie


Sala Chełmońskiego
REALIZM. POLSKI IMPRESJONIZM. POCZĄTKI SYMBOLIZMU
Ta część ekspozycji w Sukiennicach porządkuje pewne zjawiska
w polskim malarstwie drugiej połowy XIX stulecia,
zwłaszcza w odniesieniu do malarstwa pejzażowego i rodzajowego.


Józef Chełmoński, "Czwórka"
1881, olej na płótnie
Obraz w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych w galerii,
w obecności zwiedzających


Leon Wyczółkowski, "Orka na Ukrainie"
1892, olej na płótnie


Aleksander Gierymski, "Dziewczyna z Bronowic"
1893-1894, olej na płótnie


Plejada wielkich malarskich nazwisk


Aleksander Gierymski, "Wieczór nad Sekwaną"
1893, olej na płótnie


Leon Wyczółkowski, "Gra w krokieta"
1895, olej na płótnie


Jan Stanisławski, "Sad"
ok. 1895, olej na desce


Maleńkie arcydzieło
Jan Stanisławski, 
"Ule na Ukrainie"
1895, olej na płótnie


Jacek Malczewski, "Introdukcja"
1890


Adam Chmielowski, "Zawale"
1883, olej na płótnie


Wspomnienie dzieciństwa - reprodukcja tego obrazu wisiała w domu u moich dziadków
Witold Pruszkowski, "Sielanka"
1880, olej na płótnie


Witold Pruszkowski, "Rusałki"
1877, olej na płótnie


Władysław Malecki, "Sejm bociani"
1879, olej na płótnie


Aleksander Gierymski, "Święto Trąbek"
1890, olej na płótnie


Władysław Podkowiński, "Szał"
1894, olej na płótnie
Podkowiński pociął nożem swój "Szał uniesień"
Ślady cięć odznaczają się na płótnie

„Na rozhukanym olbrzymim koniu, na jakiejś apokaliptycznej bestii rzuconej w chaos,
w zamęt wichrzących się tumanów chmur i mgławic na wpół leży naga kobieta
oplótłszy koniowi kark ramionami, tuląc się doń twarzą, piersią, korpusem,
cisnąc mu konwulsyjnie boki nogami".
„Stara szkoła skrytykuje pewnie ostro »Szał...«,
filistrzy nie będą zapewne wiedzieli, co o nim sądzić,
ale my, młodzi artyści pędzla czy pióra,
my fantastyczne, druzgocące wszelkie szablony dzieło Podkowińskiego
witamy z najwyższą radością”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer o obrazie na łamach <Kuryera Codziennego>
1894


Lipiec 2022


Komentarze