Galeria Sztuki Polskiej
Trzecie podejście do Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie
Henryk Siemiradzki - "Pochodnie Nerona (Świeczniki chrześcijaństwa)"
1876, olej na płótnie
Obraz nagrodzony złotym medalem na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1878 roku
inspirowany książką Ernesta Renana pt. "Antychryst"
Wymiary płótna 704 x 385 cm
Został podarowany przez artystę w 1879 roku
zapoczątkowując zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie
WOKÓŁ AKADEMII – AKADEMIZM, MALARSTWO SALONOWE
Obrazy i rzeźby prezentowane w tej sali powstały w kręgu sztuki
nauczanej na akademiach sztuk pięknych
i pokazywanej na oficjalnych wystawach, czyli sztuki reprezentacyjnej,
zazwyczaj odpowiadającej gustom i zainteresowaniom elit
oraz bogatszej części społeczeństwa.
Wiktor Brodzki, "Pierwsze podszepty miłości"
1881, marmur
Tadeusz Adjukiewicz, "Portret Heleny Modrzejewskiej"
między 1879 a 1880, olej na płótnie
1883-1884, olej na płótnie
1881, gips
1888, olej na płótnie
Obraz Jana Matejki został zakupiony ze składek Polaków z trzech zaborów
i przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie
1883, olej na desce
W tej części ekspozycji znalazły się dzieła uznane za ważne dla polskiego romantyzmu
ze względu na swoją typowość albo, dla odmiany, wyjątkowość.
projekt 1832-1835, odlew 1841
brąz
Sala Bacciarellego
OŚWIECENIE (NURTY PÓŹNOBAROKOWY, KLASYCYSTYCZNY, SENTYMENTALNY)
Termin "oświecenie" przyjęty jako tytuł Sali I wynika z pluralizmu form stylistycznych
(późnego baroku, rokoka, klasycyzmu rzymskiego i paryskiego i neoklasycyzmu)
panujących na dworze króla oraz w kręgach magnaterii
i kształtujących oblicze sztuki polskiej w drugiej połowie XVIII wieku.
Marcello Bacciarelli, "Portret alegoryczny Stanisława Augusta Poniatowskiego z klepsydrą"
replika
po 1793, olej na płótnie
Ta część ekspozycji w Sukiennicach porządkuje pewne zjawiska
w polskim malarstwie drugiej połowy XIX stulecia,
zwłaszcza w odniesieniu do malarstwa pejzażowego i rodzajowego.
1881, olej na płótnie
Obraz w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych w galerii,
Obraz w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych w galerii,
w obecności zwiedzających
1892, olej na płótnie
1893-1894, olej na płótnie
1893, olej na płótnie
Leon Wyczółkowski, "Gra w krokieta"
1895, olej na płótnie
Jan Stanisławski, "Sad"
ok. 1895, olej na desce
1890
1883, olej na płótnie
Wspomnienie dzieciństwa - reprodukcja tego obrazu wisiała w domu u moich dziadków
Witold Pruszkowski, "Sielanka"
1880, olej na płótnie
1877, olej na płótnie
1890, olej na płótnie
Władysław Podkowiński, "Szał"
1894, olej na płótnie
Podkowiński pociął nożem swój "Szał uniesień"
Ślady cięć odznaczają się na płótnie
„Na rozhukanym olbrzymim koniu, na jakiejś apokaliptycznej bestii rzuconej w chaos,
w zamęt wichrzących się tumanów chmur i mgławic na wpół leży naga kobieta
oplótłszy koniowi kark ramionami, tuląc się doń twarzą, piersią, korpusem,
cisnąc mu konwulsyjnie boki nogami".
„Stara szkoła skrytykuje pewnie ostro »Szał...«,
filistrzy nie będą zapewne wiedzieli, co o nim sądzić,
ale my, młodzi artyści pędzla czy pióra,
my fantastyczne, druzgocące wszelkie szablony dzieło Podkowińskiego
witamy z najwyższą radością”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer o obrazie na łamach <Kuryera Codziennego>
1894
Komentarze
Prześlij komentarz