Goya fizjonomista

Instytut Cervantesa w Krakowie
Wystawa czasowa Goya fizjonomista. Język twarzy w twórczości graficznej Goi
15.07.2022 - 25.11.2022
Na wystawie zaprezentowano ryciny Francisca Goi (hiszpańskiego malarza, grafika i rysownika) należące do najbardziej znanych cyklów tego artysty: Kaprysy, Okropności wojny i Szaleństwa

Kaprys nr 46, "Pokuta" (fragment)

Cykl Kaprysy składa się z 80 grafik, w których Goya oddał ludzkie rządze, głupotę, nikczemność
Po wydaniu makabrycznych grafik, został złożony przeciw artyście pozew
do trybunału inkwizycyjnego

"Goya ukazuje jedną z najważniejszych właściwości sztuki,
która potrafi brutalnie zmusić nas do zobaczenia najstraszniejszych stron życia,
czego zwykle za wszelką cenę staramy się unikać"
José Ortega y Gasset


Kaprys nr 43, "Gdy rozum śpi, budzą się demony"
Autoportret artysty - najbardziej znana rycina z cyklu Kaprysy



Kaprys nr 29, "To się nazywa czytanie"



Kaprys nr 45, "Teraz się uraczą"


Goya rysował Kaprysy piórkiem i podmalowywał rozwodnionym tuszem,
następnie wykonywał odbitki graficzne w technice akwaforty i akwatinty -
igłą żłobił rysunek w metalowej płytce pokrytej werniksem,
zanurzał ją w kwasie azotowym, który trawił miejsca pozbawione werniksu,
na koniec pokrywał płytkę farbą drukarską i wykonywał odbitki
Goya powielił grafiki w prawie trzystu egzemplarzach
Kaprysy można było nabyć w sklepie z perfumami i likierami
przy ulicy, na której mieszkał Goya


Kaprys nr 47, "Podarunek dla mistrza"



Kaprys nr 44, "Cienko przędą"


Kaprys nr 48, "Chór szpiclów"


Kaprys nr 51, "Pielęgnują się"


Kaprys nr 80, "Już najwyższy czas"




Kaprys nr 49, "Chochliki"


Kaprys nr 73, "Lepiej próżnować"


Kaprys nr 41, "Ni mniej ni więcej"



Kaprys nr 72, "Nie umkniesz nam"


Twarz w sztuce graficznej Goi
"W swojej twórczości graficznej i malarstwie kreatywnym
Goya tworzy oblicza bardzo dalekie od twarzy bez wyrazu u dworzan,
którzy przywdziewają maskę pozorów.
Twarz Goi przemawia bez ogródek, bezpośrednio do ludu,
który jest głównym adresatem przesłania, jakie niosą jego ryciny.
Główną cechą twarzy wykreowanych przez Mistrza jest <brutalność>,
bowiem emocje ukazane są w stanie czystym.
Na przejrzystość, którą osiąga przy pomocy swojej genialnej intuicji,
składają się trzy rodzaje fizjonomii:
zwierzęca, patologiczna i zniekształcona."

Fizjonomia zwierząt


Fizjonomia patologiczna


Fizjonomia zniekształcona i karykaturalna


Kaprys nr 80, "Już najwyższy czas" (fragment)


Kaprys nr 57, "Rodowód" (fragment)


Kaprys nr 69, "Tchnij" (fragment)


Kaprys nr 2, "Mówią tak i oddają rękę pierwszemu lepszemu" (fragment)



Goya Fizjonomista



Okropności wojny nr 75, "Sztuczki szarlatanów"

Cykl Okropności wojny Goi zawiera 82 ryciny
Wśród nich można wyróżnić trzy tematy przewodnie: wojna, głód i motywy polityczne

Okropności wojny nr 72, "Następstwa"


Okropności wojny nr 74, "To jest najgorsze!"


Okropności wojny nr 80, "Czy zmartwychwstanie?"


Szaleństwa nr 17, "Lojalność (Kto Cię nie lubi, nawet w żartach mówi źle o tobie)"

Cykl Szaleństwa składa się z 22 rycin
Grafiki z tego zbioru nie zostały opublikowane za życia Goi



"Aby mógł w pełni rozwinąć swój geniusz,
musiał ryzykować,
że jego sztuka przestanie się podobać"
André Malraux o Goi


Instytut Cervantesa w Krakowie, w którym prezentowana jest wystawa


Lipiec 2022

Komentarze