Goya fizjonomista
Instytut Cervantesa w Krakowie
Wystawa czasowa Goya fizjonomista. Język twarzy w twórczości graficznej Goi15.07.2022 - 25.11.2022
Na wystawie zaprezentowano ryciny Francisca Goi (hiszpańskiego malarza, grafika i rysownika) należące do najbardziej znanych cyklów tego artysty: Kaprysy, Okropności wojny i Szaleństwa
Kaprys nr 46, "Pokuta" (fragment)
Cykl Kaprysy składa się z 80 grafik, w których Goya oddał ludzkie rządze, głupotę, nikczemność
Po wydaniu makabrycznych grafik, został złożony przeciw artyście pozew
do trybunału inkwizycyjnego
"Goya ukazuje jedną z najważniejszych właściwości sztuki,
która potrafi brutalnie zmusić nas do zobaczenia najstraszniejszych stron życia,
czego zwykle za wszelką cenę staramy się unikać"
José Ortega y Gasset
Kaprys nr 45, "Teraz się uraczą"
następnie wykonywał odbitki graficzne w technice akwaforty i akwatinty -
igłą żłobił rysunek w metalowej płytce pokrytej werniksem,
zanurzał ją w kwasie azotowym, który trawił miejsca pozbawione werniksu,
na koniec pokrywał płytkę farbą drukarską i wykonywał odbitki
Goya powielił grafiki w prawie trzystu egzemplarzach
Kaprysy można było nabyć w sklepie z perfumami i likierami
przy ulicy, na której mieszkał Goya
Kaprys nr 47, "Podarunek dla mistrza"
Kaprys nr 44, "Cienko przędą"
Twarz w sztuce graficznej Goi
"W swojej twórczości graficznej i malarstwie kreatywnym
Goya tworzy oblicza bardzo dalekie od twarzy bez wyrazu u dworzan,
którzy przywdziewają maskę pozorów.
Twarz Goi przemawia bez ogródek, bezpośrednio do ludu,
który jest głównym adresatem przesłania, jakie niosą jego ryciny.
Główną cechą twarzy wykreowanych przez Mistrza jest <brutalność>,
bowiem emocje ukazane są w stanie czystym.
Na przejrzystość, którą osiąga przy pomocy swojej genialnej intuicji,
składają się trzy rodzaje fizjonomii:
zwierzęca, patologiczna i zniekształcona."
Fizjonomia zniekształcona i karykaturalna
Kaprys nr 69, "Tchnij" (fragment)
Goya Fizjonomista
Okropności wojny nr 75, "Sztuczki szarlatanów"
Cykl Okropności wojny Goi zawiera 82 ryciny
Wśród nich można wyróżnić trzy tematy przewodnie: wojna, głód i motywy polityczne
Cykl Szaleństwa składa się z 22 rycin
Grafiki z tego zbioru nie zostały opublikowane za życia Goi
"Aby mógł w pełni rozwinąć swój geniusz,
musiał ryzykować,
że jego sztuka przestanie się podobać"
André Malraux o Goi
Komentarze
Prześlij komentarz